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Della influenza del ghetto nello stato

Discover on the website of the Center for Jewish History the treatise “Della influenza del ghetto nello stato”, strictly related to our last conference “The Italian Way: State, Empire and Policy towards Jews (15th-18th Century)”
https://blog.cjh.org/…/highlight-from-the-sidney-lapidus-c…/

Yesterday Germano Maifreda spoke about the fundamental contribution of Marina Caffiero to the Italian Jewish Studies. Below is the relevant bibliography.

Bibliography (by Alessia Lirosi)

  1. Il grande mediatore. Tranquillo Vita Corcos, un rabbino nella Roma dei papi (Rome: Carocci, 2019).
  2. ‘Verità e opinioni. Dialoghi su Demoni e anime tra ebrei e cristiani nell’Italia del Seicento’, in Rosa M. Parrinello (ed.) Storia del cristianesimo e storia delle religioni. Omaggio a Giovanni Filoramo, special issue of Humanitas 72, 5-6 (2017): 823-37.
  3. ‘Miracles de conversion au XIXe siècle. Le cas d’Alphonse-Marie de Ratisbonne, entre dimension subjective et contexte de la politique de Rome à l’égard des Juifs’, in P. Ferruta, M. Dumond, P. Tollet (eds), Entre judaisme et christianisme. Les conversions en Europe, de l’epoque moderne à l’apparition de l’antisémisitm politique (Paris-Louvain: Peeters, 2017), pp. 61-76.
  4. ‘Antigiudaismo, antiebraismo, antisemitismo. A proposito di una discussione recente’, in Rivista di storia del cristianesimo 14, 2(2017): 427-434
  5. ‘Regiudaizzanti in fuga, ebrei complici. L’Inquisizione romana e i convertiti pentiti’, in A. Del Col, A. Jacobson Schutte (eds), L’Inquisizione romana, i giudici e gli eretici. Studi in onore di John Tedeschi, (Rome: Viella, 2017), pp. 157-175.
  6. Marina Caffiero, Serena Di Nepi, ‘The Relationship Between Jews and Christians. Toward a Redefinition of the Ghettos’, Introduction to Marina Caffiero, Serena Di Nepi (eds) Relazioni oltre le mura, special issue of Rivista di Storia del Cristianesimo 14, 1(2017): 3-10.
  7. Baptêmes forcés. Histoires de juifs, chrétiens et convertis dans la Rome des papes (Paris: Honoré Champion, 2017).
  8. ‘Mantenere l’ordine. Il rabbino Tranquillo Vita Corcos, il tribunale del cardinale Vicario e il matrimonio degli ebrei adulteri’, Zakhor 1(2016): 7-32.
  9. ‘Le disgrazie della conversione. Un memoriale inedito di Giulio Morosini sul ripudio della moglie ebrea e la restituzione della dote (1676)’, Itinerari di ricerca storica 30, 2(2016): 127-38.
  10. ‘Sainteté et conversions. Les procès de canonisation comme source pour l’histoire des rapports entre juifs et chrétiens’, in P. Castagnetti, C. Renoux (eds) Culture et société au miroir des procès de canonisation (xvie-xxe siècle) (Saint-Étienne : Publications de l’Université de Saint-Étienne, 2016), pp. 167-80.
  11. ‘Amor platonico tra conversione e immortalità. Le lettere d’Ansaldo Cebà a Sara Copio Sullam’, in M.I. Venzo (ed.), Lettere d’amore. Lettere di uomini e donne tra Cinque e Novecento (Rome: Viella, 2015), pp. 97-126.
  12. ‘I sottili confini tra tolleranza e intolleranza. Dispense matrimoniali e matrimoni “misti” come strumenti di controllo e di integrazione delle minoranze a Roma in età moderna’, Storia delle donne 11(2015): 193-211.
  13. ‘Il rabbino, il convertito e la superstizione ebraica. La polemica a distanza fra Tranquillo Vita Corcos e Paolo Sebastiano Medici’, in i A. Cicerchia, G. Dall’Olio, M. Duni (eds), Prescritto e proscritto. Religione e società nell’Italia moderna (secc. XVI-XIX) (Rome: Carocci, 2015), pp. 127-50.
  14. ‘La fascinazione delle immagini. Opere d’arte e conversione degli ebrei a Roma in età moderna’, in V. Cazzato, S. Roberto, M. Bevilacqua (eds) La festa delle arti. Scritti in onore di M. Fagiolo per cinquant’anni di studi, vol. 1 (Rome: Gangemi, 2014), pp. 444-51.
  15. Storia degli ebrei nell’Italia moderna. Dal Rinascimento alla Restaurazione (Rome: Carocci, 2014).
  16. ‘Circulations culturelles et diasporas religieuses. Rome à l’époque moderne, un scénario multiethnique et multireligieux inattendu’, Diasporas, 23-24(2014), pp. 95-115.
  17. ‘Gli ebrei tra Rivoluzione e Restaurazione. Insediamento e cacciata degli Ascarelli da Civitavecchia’, Dimensioni e problemi della ricerca storica, 1(2013): 21-37.
  18. Lo stereotipo dell’ebreo usuraio e truffatore, in Università Cattolica del Sacro Cuore, Quaderno. N 48 (Milan: Università Cattolica del Sacro Cuore, 2013).
  19. ‘Benedetto XIV e i problemi delle conversioni di ebrei e musulmani e dei matrimoni misti’, in M. T. Fattori (ed.) Storia, medicina e diritto nei trattati di Prospero Lambertini Benedetto XIV (Rome: Edizioni di Storia e Letteratura, 2013), pp. 155-70.
  20. ‘Eine neue Identität: Konversions und Assimilationsszenarien von Juden und Muslimen’, in R. Matheus, E. Oy-Marra, K. Pietschmann (eds), Barocke Bekehrungen. Konversionsszenarien im Rom der Frühen Neuzeit (Bielefeld: Transcript Verlag, 2013), pp. 21-44.
  21. ‘Giochi di specchi. Ebrei e cristiani in età moderna: rappresentazioni e auto rappresentazioni’, in A. Catastini (ed.), La percezione dell’ebraismo in altre culture e nelle arti, serie Quaderni di Vicino Oriente, vol. 2, 2013, pp. 133-43.
  22. ‘Le conversioni: modelli, strategie, pratiche’, in C. Fiorani, D. Rocciolo (eds), Luigi Fiorani storico di Roma religiosa e dei Caetani di Sermoneta (Rome: Edizioni di Storia e Letteratura, 2013): 193-204.
  23. ‘I processi di canonizzazione come fonti per la storia dei rapporti tra ebrei e cristiani e della conversione’, in A. Bartolomei Romagnoli, U. Paoli, PP. Piatti (eds), Hagiologica. Studi in onore di Réginald Grégoire, vol. 1 (Fabriano: Monastero San Silvestro Abate, 2012), pp. 115- 26.
  24. ‘Il Carnevale degli ebrei a Roma in età moderna’, in Carnevale romano. Rinascita di una tradizione (Rome: Palombi, 2012), pp. 127-39.
  25. ‘Per la storia degli ebrei nel Lazio e nei territori dell’ex Stato della Chiesa’, in M. Caffiero, A. Esposito (eds), Gli ebrei nello Stato della Chiesa. Insediamenti e mobilità (secoli XIV-XVIII) (Padova: Esedra, 2012), pp. 9-18.
  26. ‘Prefazione’, in N. Cusumano (ed.) Ebrei e accusa di omicidio rituale nel Settecento. Il carteggio tra G. Tartarotti e B. Bonelli (1740-1748) (Milan: Unicopli, 2012), pp. 13-16.
  27. Forced Baptisms: Histories of Jews, Christians, and Converts in Papal Rome (Berkeley-Los Angeles: University of California Press, 2012).
  28. Legami pericolosi: Ebrei e cristiani tra eresia, libri proibiti e stregoneria (Turin: Einaudi, 2012).
  29. ‘Introduzione’, in M. Caffiero (ed.) Ebrei. Scambi e conflitti tra XV e XX secolo, special issue of Roma moderna e contemporanea 19, 1(2011): 3-9.
  30. ‘Ebrei stregoni? La censura dei libri ebraici magici e superstiziosi’, in H. Wolf (ed.), Inquisition und Buchzensur im Zeitalter der Aufklarung (Paderborn-Munchen-Wien-Zurich: Schöningh, 2011), pp. 275-93.
  31. ‘Juifs et musulmans à Rome à l’époque moderne entre résistence, assimilation et mutation identitaire. Essai de comparaison’, in J. Dakhlia, B. Vincent (eds), Les Musulmans dans l’histoire de l’Europe (Paris : Albin Michel, 2011), pp. 593-609.
  32. ‘Magia e ebraismo: un nesso poco considerato’, in V. Lavenia, G. Paolin (eds), Riti di passaggio, storie di giustizia: per Adriano Prosperi, vol. 3 (Pisa: Edizioni della Normale, 2011), pp. 259-72.
  33. ‘Antigiudaismo, antisemitismo’ in A. Prosperi (ed.), Dizionario storico dell’Inquisizione, vol. 1 (Pisa: Edizioni della Normale, 2013), pp. 65-68.
  34. ‘Battesimi forzati’, in A. Prosperi (ed.), Dizionario storico dell’Inquisizione, vol. 1 (Pisa: Edizioni della Normale, 2013), pp. 145-49.
  35. ‘Per una storia comparativa: L’Inquisizione romana nei confronti di ebrei e musulmani in età moderna’, in A dieci anni sull’apertura dell’Archivio della Congregazione per la dottrina della fede: Storia e archivi dell’Inquisizione. Atti del Convegno, Roma, 21-23 febbraio 2008 (Rome: Scienze e lettere, 2011).
  36. M. Caffiero, A. Esposito (eds) Judei de urbe. Roma e i suoi ebrei: una storia secolare (Rome: MIBAC Direzione Generale degli Archivi, 2011).
  37. ‘Introduzione’, in M. Caffiero (ed.) Forzare le anime, special issue of Rivista di storia del cristianesimo, 1(2010), pp. 3-10.
  38. ‘Le doti della conversione. Ebree e neofite a Roma in età moderna’, in S. Clementi, M. Garbellotti (eds), special issue of Geschichte und Region/Storia e regione 19, 1(2010): 72-91.
  39. ‘Le ragioni di un’assenza: L’ebraismo italiano e il golem’, in A. Gebbia, F. Gabizon (ed.), special issue of La figura nel tappeto. Letteratura, spettacolo, traduzione, 2009: 7-13.
  40. ‘Il “Favor fidei”. Benedetto XIV e il battesimo degli ebrei’, in A. Sindoni, M. Tosti (eds), Vita religiosa, problemi sociali e impegno civile dei cattolici. Studi storici in onore di Alberto Monticone (Rome: Studium, 2009), pp. 103-28.
  41. M. Caffiero (ed.), Le radici storiche dell’antisemitismo (Rome: Viella, 2009).
  42. ‘Domenicani, ebrei, inquisizione. Tra predicazione forzata e censura libraria’, in C. Longo (ed.), I domenicani e l’Inquisizione romana (Rome: Istituto Storico Domenicano, 2008), pp. 205-34.
  43. ‘Gli ebrei avvelenatori dei cristiani. Una polemica nella Roma del Settecento tra economia e ideologia’, in D. Balani, D. Carpanetto, M. Roggero (eds), Dall’origine dei Lumi alla Rivoluzione. Scritti in onore di Luciano Guerci e Giuseppe Ricuperati (Rome: Edizioni di Storia e Letteratura, 2008), pp. 105-23.
  44. M. Caffiero (ed.), Rubare le anime. Diario di Anna del Monte ebrea romana (Rome: Viella, 2008).
  45. ‘Battesimi, libertà e frontiere. Conversioni di musulmani e ebrei a Roma in età moderna’, Quaderni storici, 3(2007): 821-41.
  46. Participation in debate, ‘Il caso Ariel Toaff: libertà di ricerca e responsabilità dello storico’, Passato e presente, 72(2007): 30-36.
  47. Konvertitinnen im Rom der fruhen Neuzeit–zwischen Zwang und neuen Chancen, Historische Anthropologie, 1(2007): 24-41.
  48. “Battesimi forzati”. Una messa a punto storiografica’, Rivista di storia del cristianesimo, 1(2007): 213-20.
  49. ‘Gli ebrei sono eretici? L’Inquisizione romana e gli ebrei tra Cinque e Ottocento’, in S. Peyronel Rambaldi (ed.) I tribunali della fede: continuità e discontinuità dal medioevo all’età moderna (Turin: Claudiana, 2007), pp. 245-64.
  50. ‘I diritti di patria potestà: madri ebree e convertite a Roma nella prima età moderna’, in M. LUZZATI, C. GALASSO (eds), Donne nella storia degli ebrei d’Italia (Florence: Giuntina, 2007), pp. 279-93.
  51. M. Caffiero, K. Honsel, E. Saurer, ‘Konvertit’, in Enzyklopädie der Neuzeit, vol. 6 (Stuttgart: Metzler Verlag, 2007), pp. 1192-95.
  52. ‘Entre juifs, chrétiens et convertis: les mères juives et leurs droits sur les enfants. Aux racines historiques d’une question contemporaine’, in K.E. Borresen, S. Cabibbo (eds), Gender, Religion, Human Rights in Europe (Rome: Herder, 2006), pp. 217-43.
  53. ‘I diritti degli ebrei. Le rivendicazioni della comunità romana alle soglie della rivoluzione’, in M. Formica, A. Postigliola (eds), Diversità e minoranze nel Settecento (Rome: Edizioni di Storia e Letteratura, 2006), pp. 155-72.
  54. ‘Madri ebree e diritti sui figli in età moderna. Alle radici storiche di una questione contemporanea’, Storia delle donne, 1 (2006): 159-67.
  55. ‘1789: Il cahier des doléances degli ebrei romani alla vigilia dell’emancipazione’, in L. CECI, L. DEMOFONTI (eds), Chiesa, laicità e vita civile. Studi in onore di Guido Verucci (Rome: Carocci, 2005), pp. 225-46.
  56. Battesimi forzati: storie di ebrei, cristiani e convertiti nella Roma dei papi (Rome: Viella, 2004).
  57. ‘Un rapport à trois. L’Inquisition romaine, les papes et les juifs au XVII et XVIII siècles’, in G. Audisio (ed.), Inquisition et pouvoir (Aix-en-Provence: Publications de l’Université de Provence, 2004), pp. 219-32.
  58. ‘”La caccia agli ebrei”. Inquisizione, Casa dei catecumeni e battesimi forzati a Roma moderna’, in Le Inquisizioni cristiane e gli ebrei (Rome: Accademia nazionale dei Lincei, 2003), pp. 503-37.
  59. ‘Alle origini dell’antisemitismo politico: le accuse di omicidio rituale nel Sei-Settecento’, in G. Miccoli, C. Brice (eds) Les racines chrétiennes de l’antisémitisme politique (fin XIXe-XXe siècle), (Rome: Ecole Française de Rome, 2003), pp. 25-59.
  60. ‘Benedetto XIV e gli ebrei. Un parere del consultore Lambertini al Sant’Uffizio’, in C. Ossola, M. Verga, M.A. Visceglia (eds), Religione, cultura e politica nell’Europa moderna. Studi offerti a Mario Rosa dagli amici (Florence: Olschki, 2003), pp. 379-90.
  61. ‘Ebree e convertite a Roma nell’Ottocento: nuove fonti e problemi storiografici’, Rivista storica del Lazio, 13/14 (2002): 139-60.
  62. ‘I libri degli ebrei. Censura e norme di revisione in una fonte inedita’, in C. Stango (ed.), Censura ecclesiastica e cultura politica in Italia tra 500 e 600, Firenze, Olschki, 2001, pp. 203-23.
  63. ‘”Il pianto di Rachele”. Ebrei neofiti e giudaizzanti a Roma in età moderna’, in L’Inquisizione e gli storici: un cantiere aperto (Rome: Accademia nazionale dei Lincei: 2000), pp. 307-28.
  64. ‘Botteghe ebraiche e organizzazione rionale a Roma in un censimento del 1827’, in E. Sonnino (ed.), Popolazione e società a Roma dal Medioevo all’età contemporanea, (Rome: Il Calamo, 1998), pp. 799-822.
  65. ‘Tra Stato e Chiesa. Gli ebrei in Italia nell’età dei Lumi e della Rivoluzione’, in C. Vivanti (ed.), Gli ebrei in Italia. Storia d’Italia, Annali, vol. 11, t. 2 (Turin: Einaudi, 1997), pp. 1091-1132.
  66. ‘Tra repressione e conversioni: La “restaurazione” degli ebrei’, in A.L. Bonella, A. Pompeo, M. Venzo (eds), Roma fra la Restaurazione e l’elezione di Pio IX (Rome: Herder, 1997), pp. 373-95.
  67. ‘”Il ritorno di Israele”. Millenarismo e mito della conversione degli ebrei nell’età della Rivoluzione francese’, in M. Caffiero (ed.) Itinerari ebraico-cristiani: Società, cultura, mito (Fasano di Puglia: Schena, 1987), pp. 161-229.

The University of Maryland Judaica collection

The following post is by Yelena Luckert https://www.lib.umd.edu/directory/staff/yluckert , Director for Research & Learning at the University of Maryland Libraries <yluckert@umd.edu>

The multilingual Jewish Studies collection at the University of Maryland is one of the jewels in the Libraries, a research and teaching tool for students and faculty built through patient planning, steady work and close cooperation between campus units. Thanks to fundraising and collecting efforts by faculty and the Meyerhoff Center for Jewish Studies, as well as special efforts by the Libraries’ staff, the collection is now one of the strongest in the mid-Atlantic region and the country as a whole.  

The Jewish Studies collection is spread through almost every one of the libraries on campus, and is estimated at as many as 100,000 volumes. There are books, journals, periodicals and newspapers, music scores, video and audio recordings, microform collections of primary sources, facsimile copies of historical documents, manuscripts and pamphlets. Holdings are strong in most of the core areas of Jewish Studies: religion, biblical studies, Talmud, halakha (law) and rabbinic thought, philosophy and kabbalah, Jewish and Israeli history, the history of the Holocaust, literature by and about Jews in many languages, music, film studies, linguistics, the culture and politics of Israel and so on. Materials in many languages—from English, Hebrew, Aramaic, Yiddish and Ladino, to Russian, Polish, German, French, Spanish, Italian and even Bukharin—provide direct access to the broad cultural product of Jewish life in many different lands over the millennia. Musical, literary and dramatic creativity are represented in collections devoted to Yiddish and Israeli theater, Israeli cinema, literature, music, philosophy, linguistics, the Holocaust and the state of Israel, just to name a few. 

Materials from all over the world—the U.S., Israel, all the countries of Europe as well as most of Latin America and even northern and South Africa are to be found in McKeldin, the branch libraries and the Special Collections.  Much of the materials, including primary source collections, journals and books, are available in electronic format.  The strengths of the collection are in general collections, although there are some rare and archival materials. Collections are discoverable through the Libraries main page, https://www.lib.umd.edu/, and the Libraries are open to the general public for the in-house use.  For more information on visitors please see https://www.lib.umd.edu/about/visitors

Program “State Building and Minorities: Jews in Italy “

The Italian Way: State, Empire, and Policy towards Jews (15th-18th century)

May 5-7, 2019

University of Maryland, College Park – Johns Hopkins University, Baltimore

Sunday May 5, University of Maryland, College Park

RH Smith School of Business in Van Munching Hall (VMH) 1505

1:15 PM Introductory Remarks: Stefano Villani (University of Maryland)

1:30 PM Keynote: Francesco Benigno (Scuola Normale Superiore), Beyond the Courts: Rethinking Statehood and Governance in Early Modern Europe

2:30-4:00 PM Laying the Foundations

Chair: Philip Soergel (University of Maryland)

Pierre Savy (École française de Rome), Cows, Cogs, Actors? Jews in the Political Processes of the Duchy of Milan (15th Century)

Alessandra Veronese (University of Pisa), From Mid-14th to Early 16th Centuries: the Jews of the Duchy of Urbino as an Active Presence in the Building of the State

Giacomo Todeschini (University of Trieste), Christian Financial Government and Jewish Political Culture in Italy (15th-17th Centuries): A Dialectic of Modernity

Coffee break

4:30-5:30 PM Venice

Chair: Pawel Maciejko (Johns Hopkins University)

Renata Segre (Venice), Prelude to the Ghetto. Did Venice Favor the ‘Italian Way’? Benjamin Ravid (Brandeis University), Jewish Moneylenders and Merchants in Venice: Necessary for the Venetian Government or Only Useful?

5:30 PM Germano Maifreda (University of Milan),Beyond the Ghetto: Marina Caffiero on Italian Jewry

* * *

Monday May 6, Johns Hopkins University, Baltimore

Gilman Hall, #50

9:30-11:00 AM Rome

Chair: Gabriele Ferrario (Johns Hopkins University)

Davide Liberatoscioli (Potsdam University), The Idea of Universitas Judaeorum as an Instrument for the Construction of Centralizing States: Rome and the Papal State between the Middle Ages and Early Modern Period

Serena Di Nepi (Sapienza – University of Rome), Jews, State, and Politics: The Trial against Bernardino Campello in the Aftermath of the Cum nimis absurdum (Rome and Spoleto, 1562)

Raffaele Pittella (State Archive of Rome), The Status Animarum as an Instrument of Control over Fiscal Matters and Religious Minorities in the Ecclesiastical State

Coffee Break

11:30 AM-1:00 PM Italian Jews in the Spanish Imperial System

Chair: Erin Rowe (Johns Hopkins University)

Nadia Zeldes (Ben Gurion University of the Negev), Jews, Conversos, and Inquisition in the Italian Spanish Dominions (1503-1541)

Flora Cassen (University of North Carolina at Chapel Hill), Jews in Spanish Milan: Between Local and Imperial State

Vincenzo Selleri (The City University of New York, Graduate Center), Iudeca: Jewish Communities and Jewish Space in 15th-century Apulia

Lunch

2:15-3:45 PM Tuscany

Chair: Lawrence Principe (Johns Hopkins University)

Mafalda Toniazzi (University of Pisa), At the Beginning of the Modern Era: The Jews and the Magistrates Dedicated to Them in the Cities of Central and Northern Italy. The Case of Florence (15th Century)

Stefanie B. Siegmund (Jewish Theological Seminary), Forced in, Pushed out: The Medici State, the Ghetto Community, and the Control of Walls and Boundaries

Justine Walden (Yale University), Sephardic Diaspora, Ottoman Entanglements, and the Medici State

4:00-5:00 PM Macksey Room at Brody Learning Commons

Documenting the Ghetto Administration in Ferrara

* * *

Tuesday May 7, University of Maryland, College Park

Maryland Room 0100 in Marie Mount Hall

9:30-11:00 AM Livorno

Chair: Rachele Jesurum (University of Bologna)

Asher Salah (Bezalel Academy of Arts and Design), Restrictive Tolerance: Reception of Jews and Muslims in Livorno (1591-1614)

Francesca Bregoli (Queens College and the Graduate Center, CUNY), Beyond Jewish “Autonomy”: State Reforms and Political Negotiations in Habsburg Italy

Carlotta Ferrara degli Uberti (University College London), Negotiating Power, Autonomy and Integration in Late18th- and early 19th-century Livorno

Coffee Break

11:15 AM-12:30 PM

Bernard Cooperman (University of Maryland), Concluding Remarks: The State and the Rise of Jewish Communal Governance

Discussion and Lunch

Washington DC, Library of Congress

3:30-4:30 PM Tour of the Library of Congress 4:30-6:00 PM Guided Book Exhibit

Sponsored by: University of Maryland (College Park), Johns Hopkins University (Baltimore), Bar-Ilan University (Ramat Gan), Italian Research Program of National Interest-PRIN 2015 The Long History of Anti-Semitism, International Research Group in Early Modern Religious Dissents & Radicalism – EMoDiR, Singleton Center for the Study of Premodern Europe (Johns Hopkins University), Virginia Fox Stern Center for the History of the Book in the Renaissance (Johns Hopkins University), Winston Tabb Special Collections Research Center of the Sheridan Libraries (Johns Hopkins University), Meyerhoff Center for Jewish Studies (University of Maryland), Nathan and Jeanette Miller Center for Historical Studies (University of Maryland), Graduate School Field Committee in Medieval & Early Modern Studies (University of Maryland), College of Arts and Humanities (ARHU), University of Maryland

Scientific Committee:Marina Caffiero (Sapienza – University of Rome); Bernard Dov Cooperman (University of Maryland); Serena Di Nepi (Sapienza – University of Rome); Pawel Maciejko (Johns Hopkins University); Germano Maifreda (University of Milan); Yaakov A. Mascetti (Bar-Ilan University); Stefano Villani (University of Maryland)

Organizing Committee: L.J. Brandli (Nathan and Jeanette Miller Center for Historical Studies); Rachele Jesurum (University of Bologna); Lisa Klein (University of Maryland); Helena Wangefelt Ström (Umeå University); Federico Zuliani (University of Milan/University of Turin)

https://jewsitalylongrenaissance.wordpress.com

#jewsinitalyconferences

Tranquillo Vita Corcos: A Brilliant Mediator and a Whiff of Sabbateanism

The following is a post by Marina Caffiero, Honorary Professor of Early Modern History, Sapienza – University of Rome

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It seems to me that a common thread runs throughout the seventeenth and eighteenth centuries. It unites Jewish messianism and Christian millenarianism and configures a modern religious conception of conciliation, reunification and simplification of the faiths. If we can investigate the connections between these eschatological expectations and phenomena in Judaism, Christianity and Islam, we might be able to outline a global geography of the messianic and apocalyptic movements and construct a history of religious intersections. Despite the differences within the various messianic movements, these are intercultural phenomena that lasted until the eighteenth century. At their center was the theme of conversion understood as a positive reversal of the negativity of the real.

Western Europe’s Seventeenth Century was characterized by a climate of eschatological effervescence and messianic-millennial expectations in both the Catholic and the Protestant spheres. Consider the case of the English Revolution: expectations of the imminent realization of the events described in the Apocalypse, as well as of the upcoming conversion of the Jews and their reestablishment in the Holy Land (expected in 1656 or 1666) all played an important role. This climate of hope influenced Cromwell’s decision to readmit the Jews into England following the London mission of the famous Amsterdam rabbi Menasseh ben Israel. Ben Israel was an exponent of Jewish messianism in close connection with numerous protagonists of Christian millenarianism.

Our conference has demonstrated the coexistence, among Jews, of different—and even opposed—religious cultures. In several Italian Jewish figures whom we discussed we have seen a rationalist dimension of a very modern type cohabiting with a religious vision deriving form Kabbalah and the philosophical mysticism of the kabalists. Among them stands the figure of the Roman rabbi Tranquillo Vita Corcos (1660-1730) whose adherence to Kabbalah and even to Sabbatianism is demonstrated, I would suggest, in many unpublished sources. The Jews of Prague in 1727 requested that Corcos intercede with the pope to condemn and burn the Talmud there published which related to a sort of “Sabbatean” and “Catholicized” Judaism. In my forthcoming book, Il grande mediatore. Tranquillo Vita Corcors, un rabbino nella Roma dei papi (Roma: Carocci, 2019 – in press), I suggest that Corcos adhered, albeit in disguised form, to a messianic vision of redemption, and adopted messianic symbols of very interesting Sabbatean derivation. Clearly, complex and ambivalent ideas of Sabbatean origin were still diffuse among eighteenth-century Italian Jews.

http://www.carocci.it